![](https://christian-erdmann.com/wp-content/uploads/2024/06/lisa-germano-geek-the-girl.png)
Kuechenchef:
Also diese charmante Mixtur aus Zerbrechlichkeit und Psychopathentum.
Christian Erdmann:
Tja, was könnte faszinierender sein? Indes, Portishead bzw. Beth Gibbons bewundere ich, aber ich liebe sie nicht, irgendeine Komponente fehlt, damit es mir wirklich unter die Haut geht. My fault, vielleicht weil ich denke, Mr Borcholte hat unrecht mit der „einsamsten Stimme der Welt“. Das ist immer noch Lisa Germano auf den beiden Mitt-90er-Alben „Happiness“ und „Geek The Girl“.
„The Darkest Night Of All“ von „Happiness“ kann ich fast nicht hören; das traurigste Stück, das ich kenne.
Goodnight
How can you sleep?
How can you sleep through this?
What are your thoughts
As you turn to dream?
I wouldn’t know
I never look
These things are hard
These things can hurt
All of the secrets
Nobody needs to know
How does it feel
Falling asleep so hard
How could I ask
How could I say
The things I need to
You’d go away
Goodnight
Memory must
Fill you with love
Positive days
Positive years
Older than lonely
Older than old
There’s only minutes
Minutes to go
You have to feel this
You have to cry
I can go on
I can deny
This stuff it hurts
Always it will
Now I can ask
Now I can say
The things I need to
You’ve gone away
Goodnight
↑ Geschrieben im SPIEGEL ONLINE Forum „CDs der Woche – und Ihre Favoriten?“ am 01.05.2008.
Für sehr starke Nerven (der Notruf ist echt):
Brian Eno soll ihr „Geek The Girl“ zum besten Rock-Song aller Zeiten erklärt haben. Iggy Pop lud Lisa Germano 1993 zum Duett für „Beside You“ von „American Caesar“.
Auf David Bowies Neufassung von „Baby Loves That Way“ für sein „Toy“-Album spielt Lisa Germano Violine.
1997 ist sie mit Howe Gelb und weiteren Giant Sand-Mitgliedern als OP8 zu hören:
„Intensely intimate music that a lucky few stumble upon – music that finds hope in the darkness, and the darkness in hope“, heißt es auf der Website von Young God Records, dem Label von Swans-Chef Michael Gira, der Lisa Germano die Möglichkeit zur Veröffentlichung von „In The Maybe World“ (2006) und „Magic Neighbor“ (2009) gab.
2006 schreibt Michael Gira ebendort:
I am incredibly proud and pleased to release the music of Lisa Germano on Young God Records. I have been a fan of Lisa’s music for years. Her songs are impossibly poignant and often heartbreakingly beautiful. She’s a great lyricist and singer but also an extremely talented multi-instrumentalist. She plays violin, piano/keyboards and guitar with equal authority, as well as producing her own records with great imaginative effect – the result is seductive and truly magical. No one sounds like her. You get the feeling you’re walking through her dreams as you listen. The intensity of feeling in her singing is a little frightening sometimes – it’s like she’s singing very close to your ear, leading you through her ultra emotional world. It’s a place I very much enjoy visiting, and I hope you will too. […] Typically, her (self) production and arrangements are inventive and completely unique, the words cut right to the core and her voice carries you gently off into a world where the distinctions between beauty, loss, love and pain tend to blur.
Gira zitiert George Parsons [Dream Magazine]:
The exquisite singer songwriter Lisa Germano often walks that miraculously fine line between breathtaking terror and intoxicating beauty. Chilling seductive and sorrowful but dressed up like a lovely lullaby to mask the tragic core. Lost and found and lost again along the way to oblivion. Magically there are these glimmers of hope that shine though, and the melodies are so instantly beguiling that you’re swept off your feet, but no matter how scary it gets she’s holding your hand.
Lisa Germano ist wie ein Geist, der durch die Hallen des Hochadels spukt. Aber ihre Musik ist die Antithese von kommerziell, und nachdem 4AD sie 1998 aus ihrem Plattenvertrag entlassen hat, arbeitet sie für einige Jahre in einem Buchladen in Los Angeles, um sich über Wasser zu halten.
Songs von ihr können sprachlos machen, betäuben, Sturzbäche auslösen; für mich sind es nicht unbedingt viele, aber sie sind handverlesen. Lisa Germano ist auch nicht immer ratsam. Aber wenn deine Seele wie die Fledermaus im Turm hängt, kann sie genau richtig sein. Singing very close to my ear, als ich verlassen war.
Mit Iggy Pop bei TOP OF THE POPS am 12.05.1994.
Live im holländischen Fernsehen 1994.